Údržba vzduchovky
Často po koupi vzduchovky jsou různé dotazy.
„A co se má dělat? Jak se má o vzduchovku pečovat? Čím mazat?”
Vědomost základních pravidel Vám pomůže udržet zdraví své vzduchovky dlouhá léta.
Některé vzduchovky můžou střílet hned po koupi bez jakékoliv intervence.
Zpravidla to jsou drahé vzduchovky známých firem: Air Arms, Weihrauch, starší modely Diana. Je žádoucí menší intervence u Slavia.
A je nutné úplné rozbalení všech vzduchovek Gamo, Hastan, Crossman a všech čínských vzduchovek Umarex s hlasitými jmény, které nemají nic společného s významnými firmami: Walther, Browning, Hammerli a jiné.
Při rozbalení je lepší nedloubat čímkoliv Vás jen napadne, ale pořídit si potřebný nástroj.
A samozřejmě neztrácet součástky – potřebujeme všechny.
Na začátek obecná pravidla pro všechny vzduchovky.
Nejdůležitější věc: ve válci, před těsněním pístu i na něm nesmí být žádné mazivo.
To je hodně, hodně důležité. Přítomnost i jedné kapky oleje v této oblastí přivádí k efektu “diesel“. V takovém případě, při výstřelu bude silný rachot, z hlavně jde vidět plamen a dým, a vzduchovka hodně cuká. Mějte na vědomostí – to je začátek konce Vaši vzduchovky. Po několika takových výstřelech se Vaše vzduchovka doslova rozbije. Proto je nutné rozmontovat vzduchovku a odstranit všechno tovární mazivo. Nemyslete si, že pokud jste si koupili Walther LGV za 10000 Kč, tak můžete rovnou střílet. Tam toho maziva je tolik… Slavia takový problém zatím nemá. Ale kvůli tendencí zhoršení kvality se může stát všechno. Ale jelikož je žádané Slavii trochu vylepšit, tak je lepší to zkontrolovat. Navíc demontáž Slavia je jednoduchá.
Čím mazat?
Především čím NEmazat. Zapomeňte na silikon. Nehodí se pro mazání jakéhokoliv železa a strašně “dieseluje“. Stačí jeden výstřel a těsnění pístu můžete vyhodit. WD40 se také nehodí pro mazání.
Nejlepší je používat v malém množství plastické mazivo s grafitem na všechny spoje, které o sebe dřou. Ještě jednou zopakuji, že stačí jen tenká vrstva. I na pružině, kterou rádi mažou v továrnách. Je velmi důležité trošičku namazat píst, napínací páku, spoj hlavně a válce.
Na fotkách jsem namazal víc než normálně, aby mazivo šlo vidět.
Plastické mazivo s grafitem se může nahradit obyčejným motorovým olejem. Lépe plně syntetickým. Důležité je aby neteklo. Hlavně ve válci.
Pro pohodlnost montáže se může přejet mastným prstem na kraje těsnění pístu.
Vnější povrch se také může namazat olejem a lepší je Ballistol.
Pokud je venku zima a mokro, před odchodem, protřete zbraň hadrem namočeným v Ballistolu – nechává tenkou ochraňujicí od vlažností vrstvu. A po návratu do tepla nechte vzduchovku v jejím pouzdře anebo zamotejte do hadrů. Nechte ji aby se ohřála a potom protřete Ballistolem.
Zvlášť o čištění hlavně.
V nové vzduchovce je lepší hlaveň vyčistit.
Namočte vatovou tyčinku do Ballistolu anebo do jiného prostředku a protlačte tyči přes hlaveň. Opakujte do úplného očištění.
Ale všimněte si, že tyč musí být mosazná a nejlépe v plastu.
Takovou tyč používejte velmi opatrně. Je jednoduché s ní zníčit hlaveň.
Místo tyči a vatové tyčinky se může použít tlustý vlasec a hadr.
Provlékněte vlasec přes hlaveň, udělejte smyčku, do smyčky provlékněte malý kousek hadru, namočený v Ballistolu a protáhněte přes hlaveň.
Ale není potřeba čistit hlaveň po každé střelbě.
Přibližně prvních 50 výstřelu se hlaveň pokrývá olovem zevnitř. Potom bude vzduchovka střílet přesně.
Pokud po několika tisíci výstřelů je horší soustřel – je potřeba znovu hlaveň vyčistit.
Před výměnou diabolek je také potřeba vyčistit hlaveň.
Jsou diabolky, které hodně rychle znečišťují hlaveň. Například Standard.
Před jejích použitím, je lepší diabolky umýt čisticím prostředkem a vysušit.
Teď složitější operace.
Je doporučené některé vzduchovky vylepšit před prvním výstřelem.
Například Slavia.
Abychom se vyhli rýhám na spoji hlavně a válce je potřeba zpracovat mělkým smirkovým papírem kraje rohu válce. Není potřeba leštit jejích vnitřní část.
Černění stejně nezůstane, ale hlubokým rýhám se dá, díky tomu, vyhnout.
Také je doporučené, ale pro Slavii není nutné, odstranit špony a nerovnosti ve drážkách a otvorech pouzdra. Jinak při montáži se může poškodit těsnění pístu.
U Gamo CFX je to potřeba udělat ještě před vyndáním pístu a klipu.
Jinak je možné definitivně roztrhnout, i tak poškozené v továrnách, gumičky. Jen nezapomeňte zacpat válec hadrem před zpracováním, jinak bude složité z něj odstranit špony.
Pokud u Slavia se to tady může ukončit, tak nad ostatními vzduchovkami je potřeba ještě pracovat…
Problém je v tom, že některé vzduchovky jsou zpočátku vyrobené pro větší výkon, ale pro prodej v ČR jsou “udušené“ do dovolených 16J.
Například u Diana 350, je to díky montáži slabší pružiny a dlouhým pístem (střelba neničí vzduchovku). Vzduchovky jiných firem ničí sami sebe. Například Gamo.
Vzduchovky na základě pouzdra 25*100 mají výkon do 25J.
Pro snížení výkonu je průměr otvoru v pouzdře zmenšen z 3mm na 2mm beze snížení síly pružiny. Podrobněji o tom zde.
A tady je tabulka rozměru válce.
Někdy se vzduchovky zeslabí otvorem v pístu. Výsledky jsou příšerné. Při výstřelu píst bez odporu silně udeří po dnu válce. Výsledek – praskliny v železe i na pažbě.
Pokud nemáte v plánu nechat hranice stanovené zákonem za sebou, je lepší si koupit vzduchovku s nižším výkonem.
Ale pokud chcete víc – buďte připravení na ruční práci. Nic extra složitého na tom není.
Na internetu je mnoho informací, ale zpravidla je rozházená na různých stránkách a v cizim jazyce.
Ještě něco důležitého, co na českých stránkách napsané není.
Vzduchovky s plynovou pružinou je potřeba montovat pomocí takového nástroje.
Bez něj nejspíš zníčite plynovou pružinu.
Pokud budete mít jakékoliv dotazy pište – pokusím se odpovědět.
Moc děkuji za návod. Přiznám se ale, že nerozumím jedné věci.
Píšete „Nejdůležitější věc: ve válci, před těsněním pístu i na něm nesmí být žádné mazivo.“ A poté píšete „Je velmi důležité trošičku namazat píst, napínací páku, spoj hlavně a válce.“
Tou druhou větou myslíte namazat jenom tu drážku na pístu pro natahovací páku? Z fotografií si nejsem jistý. Pokud nechám píst ve válci úplně suchý (tedy kromě té drážky), abych se vyhnul dieselování, nevadí to ničemu?
Dobrý den,
když se při rychlém stlačení vzduchu ve válci do válce dostane malé množství maziva, proběhne tzv. diesel efekt který poškodí těsnění pístu a poté klesá výkon vzduchovky. Namazat by se správně měla zadní část pístu, aby se mazivo nedostalo do válce.
S pozdravem
Pavel Motin
Děkuji za odpověď. Píst jsem původně namazal, ale i když jsem těsnění nechal suché, tak se stejně mazivo dostalo před píst. Vím, že je těžké takhle přes internet hledat chybu ale co jsem podle Vás mohl udělat špatně? Namazal jsem moc (možná se něco z maziva otřelo o válec už když jsem píst vkládal dovnitř?), nebo jsem použil špatné mazivo? (použil jsem tohle: https://www.balistas.cz/vazelina-ballistol-guncer-10g?utm_source=79401-transakcni&utm_medium=email&utm_term=14295832092&utm_content=Vazel%C3%ADna%20Ballistol%20Guncer%2010g&utm_campaign=P%C5%99ijet%C3%AD%20objedn%C3%A1vky%20new–20230604)
Tak s Vaší pomocí a těsněním od Vás se mi to podařilo dát dokupy. Moc Vám děkuji!
jakou barvou ošetřittrochu zarezlé kovovéčásti