Gamo Hunter 440
V roce 1959 BSA, firma Britského původu, vydala vzduchovku Meteor MK1. Vzduchovka nebyla drahá, ale velmi úspěšná. Dobrá spoušť a povedená ergonomie z ní dělaly výbornou vzduchovku pro zábavu. Její spoušť byla použita v mnoha dalších vzduchovkách. Konkrétnějí, podobná spoušť je u Theoben a u Slavia. Po té, co BSA byla koupena španělskou firmou Gamo, se Meteor MK6 stal známou Gamo Hunter 440.
Tato vzduchovka byla zkopírovaná anebo se stala základem pro konstrukci velkého množství vzduchovek různých firem.
Dokonce i Walther Terrus je udělána na základě konstrukce BSA Meteor MK6 / Gamo Hunter 440.
Seznam vzduchovek vydaných firmou Gamo je prostě obrovský:
Gamo Shadow 1000
Gamo Socom 1000
Gamo Socom Tactical
Gamo Shadow Sport
Gamo Shadow CSI
Gamo Shadow DX
Gamo Hunter 440
Gamo Hunter DX
Gamo Shadow RSV DX
Gamo Hunter Evo
Gamo Big Cat 1000
Gamo Big Cat 1250
Gamo Maxima RX
Gamo Whisper X
Gamo Elite X
Gamo Elite Whisper
Gamo Elite Fusion
Gamo Bull Whisper
Gamo Whisper Fusion
Doopravdy to je pořád ta stejná Hunter 440 se zanedbatelnými vnějšími rozdíly.
Od roku 2010 Gamo začala dělat jiné spouště a přidávat víc plastu do svých vzduchovek.
Vcelku vzduchovky Gamo jsou dobré kvality, ale jsou problémy díky způsobu jejích oslabení na, tady dovolené, 16J. U starých vzduchovek se „udušení“ dělalo pomoci otvoru v pístu. Při výstřelu píst, skoro bez odporu, udeří o dno válce – vzduchovka silně cuká a ničí se.
Jiný způsob oslabení je přijatelnější – výměna pružiny za slabší.
Ale v tom případě je výstřel zpomalený a vzduchovka toho vyžaduje po střelci víc.
Dnešní způsob oslabení Gamo Hunter – plomba v přepouštěcím kanálku.
To také není nejlepší způsob, jelikož je potřebné větší úsilí na natahování a po několika výstřelech se pružina deformuje.
Ale tím, že se udělá kompletní tuning, se z ní stane dobrá lovecká vzduchovka.
Demontáž je velmi jednoduchá, ale vyžaduje pozornost a správné nástroje.
Odšroubujeme 2 šrouby zepředu a jeden zezadu vedle spouště a vyndáváme železo z pažby.
Všimněte si koleček na natahovací páce. Jedno kolečko když je pažba z plastu a 2 kolečka v případě, že je dřevěná pažba. Sundejte je hned, jinak se hned ztratí. Také je lepší hned vytáhnout a schovat vložku tvaru U.
Sundáváme pružinu pojistky a vytáhneme samotnou pojistku.
Teď je potřeba utáhnout závěr pouzdra (lépe se svěrákem) tím, že se podloží podložka nebo mince pod závěr a vytlačit kolik. V žádném případě nezatloukávejte kolik kladivem – zničíte gumičky v závěru pouzdra.
Vtáhneme závěr pouzdra, pružinu a závaží pístu.
Aby se vytáhl píst je potřeba zalomit vzduchovku a vytáhnout natahovací páku ze žlábku.
U všech Gamo jsou zničený těsnění pístu při montáži. Aby se to neopakovalo je potřeba odstranit ostny z vnitřní částí válce. Všimněte si otvoru.
Pro výměnu těsnění pístu a pružiny to stačí, ale když chcete víc, tak bude potřeba trochu na tom zapracovat.
Pro návrat vzduchovky k původnímu výkonu je potřeba zvětšit průměr přepouštěcího otvoru do 3mm.
1 způsob
Je potřeba odšroubovat šroub hlavně. Ne vždy se to povede udělat beze zničení šroubu.
Já svírám rohy válce ve svěráku s hliníkovými podložkami a potom se šroub odšroubuje. Ale když se to nepovedlo, tak se může udělat prohloubení vrtákem 5mm a vtlouct bit T30 – poté se šroub odšroubuje, ale je potřeba jej vyměnit.
2 způsob
Může se použit vrták 3mm zalisované do tenké tyče a vrtat ze strany válce.
V takovém případě se před vrtáním musí vzduchovka zalomit , aby se vrták nedostal do hlavně. V žádném případě se nesmí vrtat přes hlaveň!
Před montáží je nutné odstranit všechny kovové piliny v válce.
Při daném způsobu je složitější vyměnit těsnění hlavně, ale nezničíte šroub.
Druhá strana natahovací páky připomíná pilu. Nepomůže ani vložka tvaru U. Je lepší všechno vyleštit.
Vylepšujeme spoušť, dle přání vkládáme plynovou pružinu, nové těsnění pístu a těsnění hlavně, namažeme a sbíráme ve zpětném pořadí.
Všimněte si, že vložka tvaru U na natahovací páce v prvním žlábku od hlavně.
Teď rozebereme demontáž vzduchovky z roku 2010.
Odšroubujeme 3 šrouby pažby.
Po sundání pažby hned schováváme kuličku a vložku tvaru U z natahovací páky do krabičky.
Také nezapomeňte sundat s schovat vložku mezi spoušti a kolíkem (pouze pro vzduchovky se starou spoušti.)
Tenkým šroubovákem sundáme pružinku a pojistnou podložku z páky pojistky a sundáváme páku.
Poté klíčem (10) odšroubujeme kolik spouště
Přitlačíme vzduchovku, závěrěm pístu, k zemi a vytlačíme kolik závěru pístu, snažíme se předejít použití
kladiva.
Pomalu pouštíme, vyndáme závěr pouzdra a vodítko, vyndáváme pružinu.
Teď se může sundat spoušťový mechanismus. Lehce jej posuneme dozadu a vyndáme jej.
Po odstranění spouště se může vytáhnout píst.
V tomhle bodě se může demontáž považovat za hotovou.
Při montáži vzduchovek starého typu, a také kopii, je dobré si pamatovat, že záchyt pístu musí být na
poličce válce.
Záchyt pístu se nesmí dostat do válce. Jinak se vzduchovka nenatáhne. Pokud je namontována plynová
pružina, tak kalený záchyt pístu může zanechat kvůli pružince prohloubeniny na tyči, což určitě zapříčiní
zničení pružiny!
Mezi nutné vylepšení patří zavření otvoru v pístu ve vzduchovkách do roku 2012 a zpracování žlábků ve
válci.
Děravý píst se může vyměnit. Otvor se může svářit. Může se udělat závit a zašroubovat šroub.
Může se zašroubovat šroub M5 nebo M4.
Vložení plynové pružiny do vzduchovek Gamo.
Vložením plynové pružiny se výstřel stane pohodlnějším.
Po demontáži vzduchovky, vyměňte pružinu.
Vkládáme plynovou pružinu válcem do pístu.
Vytáhneme vodítko pružiny a uřízneme tak, že bude asi 5mm.
Základ vodítka je důležité nechat, jelikož přijímá nátlak pružiny. Když se vyhodí, tak se rychle zničí
gumičky závěru, což může způsobit ohnutí nebo dokonce i zlomení šroubu pažby.
Vyhodíme plastový kolik pružinky a podložku. Vložíme podložku do spouště plynové pružiny.
Sbíráme vzduchovku. Je nutné použít svěrák.
Důležité je vložit kolík ručně. Nesmí se zatlouct kladivem, zničí to gumičky závěru.
Ještě na konec se pokusím uvést, co se nesmí se vzduchovkou dělat.
● střílet bez diabolky
● střílet s dírou v pístu
● dávat olej do válce, mazat před těsněním pístu
● leštit píst a válec
● natahovat bez plastové svorky na natahovací páce nebo vkládat ji do zadního žlábku
● natahovat bez pažby
● vrtat přepouštěcí kanálek víc než 3mm
● střílet dvěma diabolkami, když je nebezpečí dieselu, to znamená hned po montáži
● nesmí se zatloukávat zadní kolík kladivem, nebo na něm dělat gravírovaný povrch, když
nejde dát dovnitř Ve vzduchovkách nového typu se kolík může vkládat pouze ručně.